För att kunna genomföra en beställning hos Helgbutiken måste ni vara myndig, det vill säga minst 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
När ni handlar hos Helgbutiken väljer ni först de produkter ni vill köpa. Efter att ha klickat på ”Lägg till”-knappen för en produkt placeras denna produkt i varukorgen. När ni vill avsluta köpet klickar ni på ”Visa varukorgen” och får då en sammanställning på innehållet i varukorgen. För att avsluta ert köp klickar ni på ”Till kassan” och därefter fyller ni i era uppgifter så vi vet var varorna skall levereras. I "Steg 3" i "Kassan" kan ni se vad den totala fraktkostnaden för allt ni har i varukorgen kommer att bli. Därefter väljer ni hur ni vill betala och genomför sedan köpet. När beställningen är klar kommer en orderbekräftelse som motsvarar ett kvitto på er order, skickas per automatik till er e-mail.
Hos Helgbutiken kommer ni alltid att tydligt se alla kostnader och avgifter innan ni bekräftar er beställning. På så sätt vet ni alltid t.ex. fraktkostnad före ni genomför köpet.
Alla priser som anges hos Helgbutiken är inklusive moms.
Helgbutiken tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen.
För leveranstider av Helgbutikens produkter hänvisar vi till enskilda produkter, där leveranstid står utskrivet. Observera att alla leveranstider är uppskattade cirkatider för leverans i antal arbetsdagar, vilket innebär att leverans i enskilda fall kan avvika från utskrivet antal leveransdagar. Leveranstiden gäller således under normala förhållanden, men förseningar och andra avvikelser kan uppkomma. Om försening skulle uppstå, kommer kund att informeras snabbast möjligt.
Om en vara inte finns i lager kommer du att se beräknad leveranstid i produktbeskrivningen.
Större produkter levereras till porten vid lägenhet eller fram till tomtgräns om du bor i hus, medan mindre produkter levereras till ett utlämningsställe nära er. För boende i tätort ligger utlämningsstället vanligtvis inom några hundra meter från er bostad. OBS! Hemleverans sker ej för julprodukter, utan samtliga julprodukter levereras till ett utlämningsställe nära er.
Avisering vid hemleverans sker genom att transportören kommer att kontakta Er som är privatpersoner före leveransen vid leverans av större produkter hem till er ytterport. Detta sker per mobiltelefon eller SMS, innan de levererar för att en överenskommelse angående leveranstidpunkt ska vara möjlig. Saknar transportören uppgifter om telefonnummer alternativt om transportören inte når mottagaren vid avisering, brevaviseras ni. Detta kan ge en förlängd leveranstid.
Passar inte den leveranstid som transportören föreslår så kan Ni tillsammans med transportören bestämma en leveranstid som fungerar för Er samt transportören.
Företagsleverans av möbler och julprodukter sker direkt till företagsadress. Observera att vissa produkter endast levereras till utlämningsställe, vilket står utskrivet på de produkter det rör. Vid frågor eller oklarheter, vänligen kontakta Helgbutiken på 08-502 35 510.
Avisering sker inte före leveransen, utan transportören levererar produkten under kontorstid.
Gällande julprodukter till företagsadresser skickas order som inkommer innan klockan 11.00 samma dag med leverans normalt nästkommande arbetsdag alternativt efter två arbetsdagar. Observera att avisering inte sker till företagsadresser utan leverans sker kontorstid, vilket kräver att företaget är bemannat under dessa tider. Företagsleverans kan ej ske till privatperson.
Om kunden vägrar att ta emot ett paket vid leverans alternativt inte kvitterar ut paket som skickats till utlämningsställe, kommer betalningsskyldighet kvarstå för den transportkostnad som uppstått. Kunden kommer därför att debiteras returfraktkostnaden.
Om någon av de varor du har beställt mot förmodan ej skulle finnas för leverans kommer vi att kontakta er per e-mail eller telefon, och ni får då möjligheten att avbryta beställningen för denna produkt alternativt att vänta tills produkten åter finns i lager. Om ni väljer att vänta på varan kommer vi att skicka ut de varor vi har på lager och skickar de restnoterade produkterna så snart de kommer in. Givetvis debiteras ingen extra frakt för de restnoterade produkterna.
Helgbutiken erbjuder betalning med kreditkort eller mot faktura eller genom delbetalning. Ni kan även välja alternativet förskottsfaktura vid köp.
Du kan betala med kreditkorten VISA, Mastercard/Eurocard. Helgbutiken använder Secure Socket Layers, SSL, i samband med att ni som kund registrera samt bekräftat ert köp i kassan. För att skydda ekonomisk och annan information under överföringen används ofta Secure Socket Layers, SSL. Läs mer om SSL längre ned i texten.
Förskottsfaktura är ett bra alternativ för nystartade företag, föreningar och andra där vanlig faktura kanske inte fungerar. Vid förskottsfaktura sker leverans till er först efter att vi erhållit er betalning.
Vid val av faktura och förskottsfaktura tillkommer en faktureringsavgift på 39 kr. Betalning för faktura sker efter 14 dagars förfallotid, medan förskottsfaktura sker innan leveransen.
Delbetalning sker räntefritt upp till 12 månader. För längre perioder, se mer information nedan.
Dela upp er betalning med 0 % ränta för delbetalningar upp till 12 månader. Ni kan dela upp er betalning på 3-36 månader när ni handlar för över 1,000 kr. Månadskostnaden ser ni i kassan när ni valt detta sätt att betala.
Inköpsmånaden är betalningsfri. Skulden inklusive uppläggningsavgiften delas sedan upp på ett antal lika stora månadsbetalningar.
Delbetalningsalternativ: | Uppläggningsavgift: | Aviavgift: |
3 mån, 0% ränta | 95 kr | 29 kr |
6 mån, 0% ränta | 195 kr | 29 kr |
12 mån, 0% ränta | 295 kr | 29 kr |
24 mån, X% ränta* | 295 kr | 29 kr |
36 mån, X% ränta* | 295 kr | 29 kr |
*Kontakta Klarna på telefon 08-120 120 00 för aktuell ränta vid delbetalning 24 eller 36 månader.
Helgbutiken tillämpar Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen vilket ger kunden rätt att returnera ett köp eller reklamera en vara som är skadad, trasig eller felaktig.
Samtliga produkter som Helgbutiken erbjuder har 1 års garanti om inget annat står utskrivet på den enskilda produktens produktinformation.
I enlighet med Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten. Observera att returfraktkostnaden kan komma att skilja sig från utleveransens kostnad.
För att en retur ska godkännas krävs att varan/varorona ska vara oanvänd samt returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar.
Alla returer måste anmälas innan de returneras till Helgbutiken. Anmälan ska göras via mail till info@helgbutiken.se, där namn och ordernummer skall bifogas. Ni kommer därefter att få ett mail där ni finner returadressen samt ytterligare information om returen.
Leverans av varor är många gånger gratis som kund hos Helgbutiken. När det gäller retur så är det du som kund som betalar returen och ansvarar för att returförsändelsen kommer fram till oss. Spara kollinummret så du kan spåra ditt paket om det hamnar på villovägar.
För retur av möbler bokar Helgbutiken en upphämtning med transportör i enlighet med kundens och transportörens önskemål. Kostnaden kommer att debiteras kund per faktura.
För retur av julprodukter köper kunden returfraktsedeln för företagspaket "Schenker Privpak Kundretur inom Sverige" direkt på närmaste utlämningsställe, där kunden även lämnar in returvaran i originalförpackning. Alla returer måste skickas med företagspaket. Observera att returer som skickas till utlämningsställe eller annan adress än den ni blivit informerad om att skicka till, inte kommer att godkännas. Kunden ansvara själv för att returen kommer av Helgbutiken angiven adress nedan.
Paket som har större dimensioner än 1,50 cm lång, 300 cm längd+omkrets samt 20 kg, kan ej returneras med denna returfraktsedel. Helgbutiken bokar då returfrakt, se information under Retur av möbler samt stora paket.
Observera att en retur alltid måste anmälas till Helgbutiken innan de returneras. Efter att anmälan har gjorts får kunden information om returadress.
Direkt vid leverans är det viktigt att varan avemballeras samt inspekteras noggrant. Är varan skadad ska detta anmälas till Helgbutiken så fort felet upptäcks. Anmälan sker per mail till info@helgbutiken.se där en utförlig beskrivning av felet samt bilder på skadan ska bifogas. Helgbutiken ersätter därefter skadade produkter alternativt skadade delar av produkter utan extra kostnad för kunden.
Spara alltid samtliga varor med tillhörande emballage till dess att reklamationen är avslutad. Vid avslutat ärende kasserar kunden själv skadade produkter om inget annat meddelas.
Är ytterförpackning eller emballage skadat eller har synliga defekter vid leverans ska detta noteras av transportbolagets chaufför vid leveranstillfälle innan varan kvitteras. När kund skriver under mottagande godkänner denne även att godset är felfritt. Kontrollera därför godset noga innan det kvitteras.
Om godset är väsentligt skadat kan kunden välja att inte ta emot godset.
Kontakta transportören för att få ett skadenummer inom 3 dagar efter leverans. Vidarebefordra skadenummer per mail till info@helgbutiken.se där en utförlig beskrivning av vad som är skadat samt bilder på skadad produkt och skadat emballage ska bifogas. Helgbutiken ersätter därefter skadade produkter alternativt skadade delar av produkter utan extra kostnad för kunden.
Ett skadat paket som saknar noteringar om skada på fraktsedeln godtas inte som transportskada av transportbolaget och kan därmed inte behandlas av Helgbutiken.
Helgbutiken använder Secure Socket Layers, SSL, i samband med att ni som kund registrera samt bekräftat ert köp i kassan. För att skydda ekonomisk och annan information under överföringen används ofta Secure Socket Layers, SSL. SSL kan användas dels för att under överföringen skydda informationen genom kryptering och dels för att verifiera identiteten hos båda ingående parterna. Det vanligaste är dock att SSL används för att verifiera säljarens identitet. En SSL-förbindelse kännetecknas av ett låst hänglås i webbläsarens nedre kant och att webbadressen börjar med https.
Angående kortbetalningar och 3D Secure
Helgbutiken använder 3D Secure för sina kortbetalningar. 3D Secure är en teknisk standard framtagen av Visa och MasterCard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på Internet. Koden, som även kallas CVC-kod Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA), är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort.
Visa har tagit fram en metod för autentisering av köpare vid Internethandel, 3D Secure. Det är en global standard som hittills också har anammats av Mastercard. Metoden fungerar så, att när en kund, som är ansluten till 3D Secure, ska betala för sin vara med VISA eller Mastercard, ombeds kunden att styrka sin identitet (läs ovan CVV-kod). Via en länk till banken legitimerar sig kunden precis som vid ett Internetbankärende och kunden kan sedan godkännas för köp hos webbutiken.
Vi accepterar kortbetalning med VISA och Mastercard. När du betalar med kreditkort hanteras betalningen av vår betalningspartner Auriga e Payment och Handelsbanken för att garantera en säker betalning. Auriga e Payment är PCI-certifierade enligt VISA och MasterCards standards.
Så här går det till: När du valt ut de produkter du vill handla och loggat in väljer du Kreditkort som betalningsmetod. Du länkas nu över till Auriga e Payment säkra betalningsserver. Välj typ av kreditkort (Visa och Mastercard), ange kortnummer och giltighetsdatum
En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer samt att det finns pengar på kontot.
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller specifikationsförändring av produkter. Vi reseverar oss även för skrivfel på produktinformation samt pris.
Har du frågor eller funderingar, kontakta Helgbutiken på info@helgbutiken.se eller ring oss på 08-502 35 510.